Supergroente Uitgelicht: Boerenkool

Geplaatst op 2017-01-11
door Fahd - De Voedingsdeskundige
  • Boerenkool
  • Superfood
  • Supergroente
  • Vitamine
  • Gezond
  • Voeding

Boerenkool is één van de gezondste en voedzaamste groente verkrijgbaar! Het is dan ook een mooi moment om even kennis te maken met deze bijzondere groente. Boerenkool stond een lange tijd bekend als saaie groente, totdat New York Kale begon te (her)uitvinden in haar hippe en trendy restaurants. Het stond overal op het menu en werd in van alles verwerkt.

De PR gekte van de boerenkool ging verder, sterren zoals Gwyneth Paltrow, Jennifer Aniston, Heidi Klum, Beyonce en Jamie Oliver werden publiekelijk fan. In 2011 bakte actrice Gwyneth Paltrow zelfs boerenkoolchips in de talkshow Ellen. Boerenkool werd een grote hit in Amerika en poef! Daar had je boerenkoolchocola, boerenkoolbier, boerenkoolsmoothies en zelfs boerenkoolcocktails.

              

 

Wat is boerenkool precies?

Boerenkool oftewel Brassica oleracea acephala is een groene bladgroente dat familie is van de kruisbloemenfamilie. Familieleden van de boerenkool zijn o.a. bloemkool, broccoli, spruitjes, radijs, waterkers en koolrabi. Je hebt daarnaast verschillende soorten boerenkool die verschillen in smaak, textuur en uiterlijk. 

Boerenkool genoeg dus! Je hebt bijvoorbeeld de krullige curly kale, wat een soort baby-variant is van de traditionele boerenkool. Je hebt daarnaast ook Dinosaur kale (met grote blad) wat in Europa bekend staat onder meerdere namen: cavolo nero, Lacinato en palmkool. De cavolo nero boerenkool schijnt steviger, sterker en knapperiger van smaak te zijn. 

In Nederland kennen we boerenkool vooral van de traditionele (en saaie) boerenkoolstampot of boerenkool met worst. 


boerenkool fitvanilla

 

Wij zijn gek op Boerenkool!

Wij gebruiken regelmatig boerenkool-diepvriesblokjes die we toevoegen aan smoothies en shakes. De smaak is verassend aangenaam, aards en uitstekend te combineren met bijvoorbeeld bananen en blauwe bessen. Boerenkool kan je trouwens ook lekker verwerken in een maaltijdsalade of als topping gebruiken op een overheerlijke home-made pizza. Het is dus vrij makkelijk om met boerenkool je maaltijd net wat gezonder te maken door de extra vitamines en mineralen. Een echte aanrader!

                 

 

Waarom is het zo gezond?

Boerenkool bevat een scala aan gezonde voedingstoffen en tevens weinig calorieën, vet en veel vezels. Vezels zijn goed voor je stoelgang én bloedsuikerspiegel. Boerenkool is rijk aan verschillende vitamines: o.a. Vitamine A, B1, B2, C, E en K. 

Boerenkool bevat tevens verschillende nuttige mineralen. Denk aan Koper, Calcium, IJzer, Mangaan, Magnesium en Fosfor. Per 100 gram bevat boerenkool bijna 2x zoveel calcium als halfvolle melk! Boerenkool heeft daarnaast de meeste Vitamine C van alle koolsoorten en is rijk aan eiwitten. Een echte superfood dus!

 

Boerenkool heeft anti-kanker eigenschappen

Plantaardig eten verlaagt de risico’s op het krijgen van verschillende soorten kanker. Vooral als het gaat om het eten van groente van de kruisbloemenfamilie zoals bloemkool, broccoli en boerenkool. Deze koolsoorten bevatten namelijk gezonde phytochemicaliën met weerstandverhogende en anti-kanker eigenschappen. Tevens bevatten koolsoorten veel anti-oxidanten die helpen beschermen tegen celbeschadigingen in het lichaam die tot kanker kunnen leiden.

Boerenkool bevat glucosinolaten¹, deze helpen het lichaam te ontgiften van potentiële carcinogenen (kankerverwekkende) stoffen. Glucosinolaten bevatten een substantie dat Indole-3-Carbinol (I3C)² heet. Dit stofje helpt bij de verwijdering van schadelijke oxidanten en breekt daarbij schadelijke oestrogenen af in het lichaam. Hoge oestrogeen waarden in het lichaam zijn in verband gebracht met borst en baarmoederkanker³.

 

 

Bronnen:

1 Michael Murray, Joseph en Lara Pizzorno. Healing Foods. Piatkus, 2005.
2–3 Patrick Holford en Liz Efiong. Say no to cancer. Piatkus, 2010.
- http://www.voedingenkankerinfo.nl/kankerpreventie

 

.....................................................................................................................................................................

 Dit artikel is geschreven door:

voedingsdeskundige fitvanilla 


Fahd (1983) heeft een grote passie voor alles wat te maken heeft met gezondheid, voeding en sport. Hij is momenteel werkzaam als gediplomeerd voedingsdeskundige en verpleegkundige. Als voedingskundige begeleid hij mensen die te zwaar zijn en gewicht willen verliezen. Dit doet hij met succes door het geven van persoonlijke voeding, sport- en leefstijladviezen. Naast zijn kennis omtrent voedingskunde heeft hij ook 14 jaar ervaring in fitness waarin hij zich de laatste jaren enthousiast richt op de triatlonsport. Zijn expertise en kracht ligt in een combinatie van duursport met functionele krachtoefeningen die met het eigen lichaam uitgevoerd kunnen worden.

 

Terug naar overzicht
www.FitVanilla.nl

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Ontvang lekkere recepten en handige tips.


Naar boven